באפריל 2019 התרסקה החללית הישראלית בראשית על אדמת הירח. אכזבה גדולה בצד הישג מרשים. הכישלון המפואר הוא רק סיבה להמשיך: מיזם בראשית 2 יוצא לדרך!
ביום חמישי 11 באפריל 2019 ישבו מדינה שלמה ורבים בעולם לצפות כיצד ישראל עושה היסטוריה ומנחיתה חללית על הירח. לאחר רגעי מתח הבינו כולם שהחללית בראשית לא נחתה נחיתה רכה אלא התרסקה על קרקע הירח.
כשהייתה החללית בראשית קרובה מאוד לירח, דקות אחדות לפני שאבד הקשר עימה, היא הִצליחה לשלוח שתי תמונות אחרונות מפני השטח הקרובים של הירח, אחת מהן תמונת "סלפי" עם דגל ישראל והכיתוב "מדינה קטנה, חלומות גדולים".

לא חללית אחת – אלא שלוש!
והחלומות הגדולים של המדינה הקטנה לא תמו. בחברת ספייס איי.אל הוחלט להמשיך את "אפקט בראשית" ולצאת לדרך עם בראשית 2. לאחר תחקיר והפקת לקחים, הותוותה משימת בראשית 2, ובה תשוגר לירח חללית המורכבת ממערך של שלוש חלליות – חללית מקפת (אוֹרבּיטֵר) ושתי נחתות.
הנחתות צפויות לנחות בשני אתרים שונים על הירח ולבצע ניסויים מדעיים שונים. בו בזמן, המקפת מיועדת להקיף את הירח לאורך כמה שנים ולבצע ניסויים מדעיים. השיגור לירח צפוי בשנת 2024.
משימתה של בראשית 2 צפויה להיות רב־לאומית בהובלה ישראלית, וישתתפו בה מדינות נוספות. לתלמידים ולסטודנטים במדינות השותפות תהיה נגישות למידע המגיע מהחללית המקפת ואפשרות לקדם מחקרים וניסויים בחלל.

עוד 100 מיליון דולר
את עמותת ספייס איי.אל ייסדו לפני כעשור שלושה יזמים צעירים – יונתן ויינטראוב, כפיר דמרי ויריב בש – כשהִגישו הצעה לתחרות שערכה חברת גוגל. גוגל הציעה אז פרס בסך 20 מיליון דולר לקבוצה שתנחית ראשונה רכב חלל על הירח. המועד האחרון של התחרות עבר בלי ששום קבוצה הצליחה לעמוד ביעד, והתחרות הסתיימה ללא מנצח, אך הצוות הישראלי החליט להמשיך בתוכנית. הוא גייס את התעשייה האווירית לביצוע הפּן הטכני, גייס מימון מסוכנות החלל הישראלית, מבעלי הון ואף מהציבור במימון המונים, והִצליח לבנות את החללית הישראלית הראשונה לירח – בראשית.

גם להובלת מיזם בראשית 2 שותפות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה והתעשייה האווירית, שתעמוד בראש הפיתוח, התכנון והנדסת המערכת. הסכום הנדרש למיזם בראשית 2, כמו בראשית 1, הוא כ־100 מיליון דולר. זה נשמע סכום עצום, אך בתחום חקר החלל זהו סכום נמוך למדי. למרות זאת, על העוסקים במלאכה לגייס סכום זה מתרומות ומשיתופי פעולה בין־לאומיים כדי שאכן התוכניות יֵצאו לפועל.

בדצמבר 2020 אירח נשיא המדינה ראובן ריבלין את טקס השקת בראשית 2 בבית הנשיא. "רק לפני שנה וחצי היינו כאן יחד כשמדינת ישראל עצרה את נשימתה ונשאה עיניה אל הכוכבים. ליווינו בחשש את הגשושית בראשית במסעה ההיסטורי אל הירח. התאכזבנו, והבנו שצריך להתחיל מבראשית", אמר הנשיא ריבלין. "היום אנו יוצאים לדרך חדשה, מוכֶּרת אבל שונה, שבסופה אנחנו מקווים שלא אחת, אלא שלוש חלליות, יגיעו בבטחה אל הירח".

מה קרה לבראשית?
ב־22 בפברואר 2019 יצאה החללית הישראלית בראשית לדרכהּ בחלל מאתר השיגור בקייפּ קנוורל, פלורידה, ארצות הברית, על מַשגר פאלקון 9 של חברת ספייס־אקס. ב־49 הימים שאחרי כן היא הקיפה את כדור הארץ במסלולים אֵליפְּטיים, ולאחר מכּן נלכּדה בכְבידת הירח. במסעהּ נערכו כמה תִמרונים, בכמה מהם התעוררו תקלות; התקלות נפתרו, והחללית הִמשיכה לכיוון הירח.
דקות אחדות לפני הנחיתה המתוכננת, בגובה של פחות מעשרה קילומטרים מהירח, חל שיבוש במערכות החללית: המנוע הראשי הִפסיק לפעול, והחללית החלה בצניחה חופשית אל הירח במהירות גבוהה מהמתוכנן. לאחר מכן הופעל המנוע מחדש, אך היה זה מאוחר מדי. התקשורת עם החללית אבדה, והחללית התרסקה על אדמת הירח.
מהתחקיר הראשוני עלה כי חלה תקלה באחת משתי היחידות המודדות את תאוצת החללית. התקלה הזאת ככל הנראה גרמה לאִתחול מחדש של מַחשב החללית, שאחראי לשלַבּי הנחיתה האוטונומית. מהנקודה הזאת יצאה החללית משליטה ונפלה אל פני הירח במהירות של 500-400 קילומטרים לשעה.
על אף ההתרסקות, החללית בראשית הגיעה לירח. כך נהייתה ספייס איי.אל לגוף הפרטי הראשון בהיסטוריה שהגיע לירח (!) ומיצבה את ישראל כמדינה הרביעית שנגעה בירח.

כמה היא שוקלת?
משקלה של החללית בראשית היה 585 קילוגרם בשיגור לחלל. משקלה הכולל של בראשית 2 צפוי להיות כ־630 קילוגרם, עם הנחתות, שכל אחת מהן תשקול כ־120 קילוגרם.

צילום הדגמים: אמיר שמש, www.spacecraftsman.com